Ik hoor het vaker: Je hebt een baan die helemaal aansluit bij je passie. Maar je bent niet gelukkig. Hoe kan dat? Goede richting, verkeerde functie? 

Neem Milou (23, foto). Zij worstelt flink in haar nieuwe functie. Ze is jong, intelligent en staat aan begin van haar loopbaan. Ze studeerde sociale geografie en planologie, en doorliep de studie met gemak en plezier.

Milou

In haar vrije tijd geeft ze bijles, privé en op een huiswerkbegeleidingsinstituut. Ze vindt het leuk. Haar pupillen slagen met tienen.

Zo ontdekt Milou het onderwijs. Ze volgt de lerarenopleiding en is klaar voor haar eerste baan: docent Aardrijkskunde.

Ik wil lesgeven

Ik ontmoet Milou voor de eerste wandeling. Het is laat in de middag (na schooltijd). De zon staat al wat lager. Milou is moe.

Stomme leerlingen. Ze letten niet op. Laten zich moeilijk aanspreken. Tonen nauwelijks respect. Milou: ‘Ik word gek van het terechtwijzen. Ik kom niet toe aan de stof. Ik wil gewoon lesgeven!’ Ze voelt zich machteloos. En het maakt haar onzeker.

‘s Ochtends als ze wakker wordt schiet ze direct in de stress. Met een onbehaaglijk, gespannen gevoel rijdt ze elke dag de file in.

Milou twijfelt over het onderwijs. ‘Ik leer anderen dolgraag nieuwe dingen. Maar dat lukt hier helemaal niet.

‘Moet ik nu meer mijn best doen en blijven volhouden?’ Ze mag van zichzelf niet zomaar opgeven. ‘Wat je begint, moet je gewoon afmaken,’ zegt ze.

‘Toch?’ 

Of?

We wandelen verder. Het is stil in Amelisweerd. Milou is geconcentreerd.

Milou, als alles mogelijk was, hoe zou jouw dag er dan uitzien? 

Dat is lastig. Milou is een analytische denker. Een realist. En ze vindt dat veel dingen gewoon moeten.

Toch komen een paar wensen aan het licht. Het liefst geeft ze les aan gemotiveerde mensen, die een actieve leerhouding hebben en die vooruitgang boeken. ‘Leeftijd en niveau maken niet uit. Als ze willen werken zorg ik ervoor dat ze vooruit gaan’, zegt ze. Verder wil ze meer afwisseling in haar vakken, en meer vrijheid in werktijden, aanpak en curriculum.

Lesgeven bij een huiswerkbegeleidingsinstituut in haar eigen dorp, opper ik? Aan individuen en kleine groepjes? Als dat zou kunnen! Milou is enthousiast.

Maar, worstelt ze: ‘Kan dat zo maar? Ik moet mijn baan nog een kans geven.’

Barst van talent

We onderzoeken haar talenten. Wat blijkt? Ze is goed in het motiveren en inspireren van individuele tieners met leerproblemen. Ze heeft geduld, stemt haar aanpak af op het individu. Bedenkt steeds wisselende oefeningen. Haar bijles-leerlingen hebben er plezier in. Bovendien start Milou bij wat de leerling al weet. Van daaruit bouwt ze het stap voor stap op. Ze geeft vertrouwen. Ze heeft hart voor de leerling.

Mensen bewonderen haar omdat ze breed ontwikkeld is: ze kan moeiteloos in meerdere vakken lesgeven. In haar huidige baan komen al deze talenten niet tot uiting. Grote groepen aansturen past niet bij haar karakter.

Ze denkt over de uitkomsten na. Ze verlangt naar een eigen huiswerkbegeleidingsinstituut. Maar hoe zal haar omgeving reageren? Haar ouders zullen vast teleurgesteld zijn als hun dochter het na een half jaar al opgeeft.

Analyse maken

Ik zie haar weer. Het is prachtig weer, de zon schijnt volop. Milou tobt. We staan op de brug en staren in het water. Het is helder en we zien vissen. Omdat ze analytisch is aangelegd maken we een ‘analytisch’ lijstje. Wat is er vóór en tégen het stoppen met klassikaal lesgeven en het starten van een eigen bedrijf met individuele huiswerkbegeleiding?

Tegen: 

  • Inkomensonzekerheid
  • Geen kans om het klassikale lesgeven onder de knie te krijgen
  • Toegeven van een mogelijke inschattingsfout van haarzelf (verkeerde baan gekozen)

Voor:

  • Met plezier en ontspanning werken
  • Eigen tijdsindeling
  • Individuele begeleiding
  • In verschillende vakken lesgeven

We maken het concreet. Milou heeft 35 leerlingen per jaar nodig om rond te komen. Ze wil geen files meer, maar op de fiets naar haar werk. Dus in de buurt van haar woonplaats. Ze is blij. Bij het bespreken van haar ‘inschattingsfout’ ontdekt ze het antwoord. ‘Onderwijs is mijn ziel en zaligheid. Maar ik heb me nooit gecommitteerd aan de vorm van klassikaal lesgeven!’ Ze pakt een steen en gooit hem in het water. Helder.

Einde baan, begin bedrijf

Milou zegt haar baan op. Na de vakantieperiode keert ze niet terug. Wat een opluchting. We zitten bij de Veldkeuken, eten taart en plannen haar bedrijfsstappen. Ze zegt dat ze niet wist dat ze ergens zo enthousiast over kon zijn! Milou springt in het diepe. Haar keuze klopt. Ze heeft handvatten om haar bedrijf vorm te geven. Ze zal niet verzuipen.

Haar doelstelling formuleert ze zo: ‘Ik help ploeteraars over hun grenzen. Ik laat ze zien dat zij die moeilijke som óók kunnen maken. Ik sluit aan bij wat al lukt en ga dan steeds een stapje verder. Persoonlijk, probleemoplossend en gepassioneerd. Zo begeleid ik.’

Bezoek de website van Milou.

Tips – de juiste richting maar toch niet tevreden?

Vaak ben je op de goede weg, omdat je al in een richting werkt die jou aanspreekt. Maar als je niet happy bent past de werkvorm wellicht niet bij je.

Met deze tips krijg je inzicht in welke vorm van werken beter bij je past:

  • Maak een lijst met voor- en nadelen. Het biedt inzicht. Het gaat niet om de lengte van de ene lijst ten op zichte van de andere. Het gaat om het denkproces. Schrijf de lijst helemaal uit. Milou ontdekte dat haar argument ‘als ik mijn baan opzeg geef ik ook het klassikaal lesgeven op’, niet klopte. Ze kan over een paar jaar altijd weer kiezen voor het leraarschap.
  • Ben je een analytisch type? Soms maal je te veel. Maar je intuïtie en gevoel spelen ook een rol in het beslissingsproces. Als je de neiging hebt die niet zo serieus te nemen, ga dan wandelen. Of onderneem een andere fysieke activiteit. Uit je hoofd. Bij je gevoel.
  • Bedenk wie je ideale klant, collega, baas, student of leerling is. Visualiseer het zo precies mogelijk. Hoe voelt dat? Milou werkt veel liever met leerlingen die respect tonen, opletten, meedoen met de gevraagde activiteit en vooruitgang boeken. Dat heeft ze nu strak voor elkaar en het geeft haar weer een competent gevoel en maakt haar energiek.
  • Milou heeft de neiging om te denken wat er allemaal moet. Ben jij ook zo’n moeter? Bedenk komende week eens bedenk bij alles: wil ik dit? Als het niet zo is: wat of hoe wil je (het) dan? Dat is waardevolle informatie. Neem het serieus.
  • Wil je voor jezelf beginnen? Lees Calimero-marketing van Karin Romme. Een stimulerend boek met tips.

Veel succes! Heb je nog meer goed werkende tips of wil je reageren? Je reactie is welkom.

Hilde Backus van Het Coach Bureau | wandelcoach.nl

Over Het Coach Bureau

Je las een blogartikel van wandelcoach.nl, de website van Het Coach Bureau van Hilde Backus. Leuk dat je op onze website bent!

Opleidingen voor wandelcoaches
Ben je geïnteresseerd in het vak van wandelcoach? We bieden verschillende opleidingen en trainingen.

Loopbaancoaching & talentontwikkeling
Ben je een professional of manager op HBO/WO-niveau? Heb je het gevoel dat je meer uit je werk en leven zou kunnen halen? Daar helpen we je graag bij.

Nieuwe artikelen direct per e-mail ontvangen?
Meld je dan aan voor ons gratis e-zine!

Meld je aan voor het gratis e-zine van Het Coach Bureau