Wandelcoaching naar Vitaliteit (Laatste keer!)

Bijna een derde van alle Nederlanders heeft last van lichamelijke klachten. In onze tweedaagse training ‘Wandelcoaching naar Vitaliteit’ leer je hoe je jouw coachees daarin kunt helpen en zo je aanbod waardevol kunt uitbreiden.

In ‘Wandelcoaching naar Vitaliteit’ maken we een dubbelslag:

Ten eerste ondervind je zélf aan den lijve hoe leefstijl kan bijdragen aan energie, levenslust en een helder hoofd: we laten je ervaren dat vitaliteit alles te maken heeft met je veilig en verbonden voelen en er zin in hebben.

Ten tweede geven we je vandaaruit de kennis en praktische tools om op dit vlak met je coachees aan de wandel te gaan. De focus ligt daarbij op wat mensen wél willen, in plaats van wat ze niet willen. Een vitaal leven komt dan echt binnen handbereik – een hele verademing!

De training biedt je dus zowel een persoonlijke als professionele verrijking.

Waarom is ‘vitaliteit’ waardevol binnen je coach-aanbod?

Bijna een derde van alle Nederlanders (bron: TNO, 2021) heeft last van klachten, zoals prikkelbaarheid, hoofd- of nekpijn, concentratieproblemen, vermoeidheid en slapeloze nachten.

Negeren van deze klachten kan mensen overspannen maken of zelfs een burn-out bezorgen. Dat heeft niet alleen verstrekkende gevolgen voor de persoon zelf en zijn omgeving, ook werkgevers kampen met de consequenties.

Vitaliteit, zelfzorg en het voorkomen van stress, overbelasting en burn-out staan dan ook hoog op de agenda bij bedrijven en organisaties.

Een wandelcoach met kennis en tools op het gebied van vitaliteit kan dus veel betekenen voor coachees én werkgevers, en zo veel opdrachtgevers bereiken.

De training ‘Wandelcoaching naar Vitaliteit’ geeft je de skills en het vertrouwen waarmee je deze opdrachtgevers kunt helpen

Misschien heb je al ervaring met coachees die verschillende coachvragen lijken te hebben…

Ze hebben een wens voor het wandelcoachtraject maar ze willen ook rust, zich vitaler en gezond voelen of beter slapen. Of wellicht merk je zelf op dat de leefstijl van je coachee van invloed is op andere issues die spelen.

Maar ja… je bent geen voedingsdeskundige, slaapexpert, of arts. Hoe weet je wat je kunt doen? En hoe betrek je de natuur erbij?

Hoe help je je coachee vooruit – op een verantwoorde wijze?

Vanuit die vraag ontwikkelden we de tweedaagse training ‘Wandelcoaching naar Vitaliteit’, waarin je alles in handen krijgt om je coachee goed te helpen en je aanbod aantrekkelijker te maken voor organisaties en bedrijven.

Wat leer je in de training ‘Wandelcoaching naar Vitaliteit’?

In de training ontdek je:

  • Wat vitaliteit is en hoe dit bijdraagt aan een ontspannen leven
  • Een systemische visie op gezondheid: hoe slaap, ontspanning, gezond voedingspatroon, bewegen, zingeving en sociale relaties op elkaar inwerken en elkaar versterken
  • Waarom we het zo lastig vinden om in beweging te komen en vasthouden aan gewoontes, terwijl we weten dat ze niet goed voor ons zijn
  • Hoe je je eigen vitaliteit ervaart en hoe je je vitaliteit versterkt
  • Hoe luisteren naar je lichaam helpt om je vitaal te gaan voelen en gezonder te eten
  • Wat de rol van sociale steun en zingeving is bij een gezonde leefstijl
  • Hoe je je coachees kunt ondersteunen een gezondere leefstijl te ontwikkelen, ook als ze het moeilijk krijgen
  • De eenvoud van kleine gewoontes met betrekking tot beweging, ontspanning, voeding en slaap
  • Hoe je het wandelen en de natuur in je vitaliteitsoefeningen betrekt

Na de training heb je een helder beeld hoe je coachees met een verlangen naar een vitaal leven kunt begeleiden en hoe je vitaliteit kunt opnemen in je wandelcoaching en in je aanbod voor klanten.

Voor wie is deze training?

De training is heel geschikt voor beginnende en gevorderde wandelcoaches. We gaan ervan uit dat je praktijkervaring hebt in individuele (wandel)coaching of begeleiding.

We denken dat (wandel)coaches met een eigen coachpraktijk veel aan deze training hebben, maar ook als je binnen je baan (ook bijvoorbeeld als HR-adviseur) te maken hebt met vraagstukken rondom vitaliteit is de training een waardevolle aanvulling.

Je hoeft voor de training niet per se onze Wandelcoach Opleiding te hebben gevolgd, maar het levert wel voordeel op in het tarief (lees verder bij ‘Je investering’).

Wie is je trainer?

Oda Salomons: trainer, wandelcoach en psycholoog

Trainer training wandelcoaching bij stress en burn-out Het Coach Bureau Oda Salomons

Oda is een enthousiaste en betrokken wandelcoach en trainer. Ze geeft individuele coaching en trainingen aan groepen, en laat gestreste mensen floreren in de natuur waar ze opbloeien tot energieke en bevlogen medewerkers. Met haar speelse en energieke aanpak krijgt ze een groep echt in beweging, waardoor iedereen gaat oefenen en stappen zet.

Oda volgde de Wandelcoach Opleiding. Haar vakopleiding tot trainer volgde ze bij de Blankestijn & Partners en bij Schouten & Nelissen volgde ze de opleiding tot coach op practitionerniveau. Aan de Universiteit van Amsterdam studeerde ze psychologie en sociologie. Ook volgt en geeft ze internationale trainingen op het gebied van mentale gezondheid en vitaliteit.

Inhoud van de training

Een gezonde leefstijl vraagt een systemische benadering: in de training ontdek je hoe verschillende gebieden op elkaar inwerken.

Je betuttelt je coachee niet met adviezen en coacht naar zelfregie en kracht, zodat je coachee eigen keuzes maakt.

De tweedaagse training bestaat uit vier dagdelen, en elk dagdeel is gecentreerd rond een thema.

Thema 1 – Met plezier bewegen

Fysieke activiteit is een belangrijk hulpmiddel bij vitaliteit. In dit dagdeel zoomen we in op:

  • Waarom bewegen helpt, juist als je weinig energie hebt en je mentaal moe voelt.
  • De mechanismen die beweging in ons lichaam en brein in werking zet waardoor we eten beter verteren, herstellen van stress en ’s nachts beter slapen.
  • We denken dat we moeten sporten, maar de eigenlijke vraag is: hoe kun je dagelijks bewegen op een manier die je plezier geeft?

Thema 2 – Gezond omgaan met stress

Negatieve stress is de vijand van vitaliteit. We behandelen de volgende vragen:

  • Hoeveel negatieve stress ervaren we in ons dagelijks leven? Hoe uit dit zich?
  • Wat zijn onze triggers voor stress én voor veilig-en-verbonden voelen?
  • Hoe kunnen we met oefeningen in de natuur herstellen van stress?
  • Wat geeft energie? En waarvan lekt energie gedurende de dag juist weg?
  • Hoe breng je meer micromomenten van ontspanning in je dagelijks ritme?

Thema 3 – Een vriendelijke relatie met eten

Binnen dit thema ligt de focus op het ontwikkelen van een duurzaam gezond voedingspatroon. We beantwoorden daarbij vragen als:

  • Wat zijn onze gewoontes met betrekking tot voeding?
  • Hoe kan een vriendelijke relatie met eten en met ons lichaam een sleutel zijn tot een gezonder eetritme?
  • Wat zijn onze sterke punten en waar liggen onze kansen?

Thema 4 – Beter slapen

Slaap is een superpower als het gaat om vitaliteit. We beantwoorden vragen als:

  • Waarom moet je coachee overdag rust nemen om ’s nachts te kunnen slapen?
  • Wat zijn de effecten van goede slaap?
  • Wat zijn de effecten van slaapgebrek?
  • Wat is een gezond slaappatroon?
  • Wat zijn factoren die een goede slaap stimuleren of juist verhinderen?

Verder kijken we ook naar…

  • Waarom gaat het nu wél lukken?
    Mensen met leefstijlvraagstukken hebben vaak al van alles geprobeerd, maar het wil niet lukken. Nóg een keer hetzelfde doen zal niet het verschil maken. Je leert waar je aandacht aan kunt besteden om wél tot resultaat te komen.
  • Hoe gaat je coachee het volhouden?
    De verandering vasthouden is eigenlijk het moeilijkste. Toch weer aankomen na eerst afgevallen te zijn, het sportschoolabonnement wel betalen maar niet benutten… Je leert hoe je je coaching zo opbouwt dat de kans op blijvende leefstijlverandering groot is.
  • Omgaan met tegenslag en terugval
    Je coachee begint met goede moed en steeds blijkt hij het toch moeilijk te vinden. ‘Ik heb het weer helemaal verpest!’ We onderzoeken hoe jij en je coachee hiermee om kunnen gaan, en hoe je coachee een verandering vindt die wel goed bij haar of hem past.

Wat ontvang je als deelnemer aan deze training?

  • Overzichten van de belangrijkste uitgangspunten van gezond bewegen, ontspanning, gezonde voeding en slaap
  • Een toolkit met wandelcoachoefeningen rond de kernthema’s van vitaliteit: bewegen, stress, voeding, slaap, zelfzorg
  • Verdiepende literatuurtips
  • Het certificaat van Wandelcoach.nl | Het Coach Bureau

Kwaliteit en erkenningen

NOBCO-waardering: 12 PE-uren

Ben je lid van de NOBCO? Aan de training Wandelcoaching naar Vitaliteit zijn 12 Permanente Educatie uren toegekend door de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO).
Je ontvangt deze PE-uren voor je ontwikkeling als wandelcoach bij een goede afronding van de tweedaagse training.

Geregistreerde Onderwijsinstelling

Het Coach Bureau staat met de Wandelcoach Opleiding geregistreerd bij het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) en voldoet dus aan de strenge Europese richtlijnen voor onderwijsinstellingen.

NRTO

Het Coach Bureau is lid van de Nederlandse Raad voor Trainingen en Opleidingen en De Wandelcoach Opleiding heeft het NRTO-keurmerk voor hoog gekwalificeerde en gevarieerde educatie.

Duur & data

De training duurt 2 dagen. De eerstvolgende training geven we op:

  • vrijdag 6 oktober en 3 november 2023 VOL
  • donderdag 23 mei en 20