Natuurpiramide door Natalie Zuidam

De lockdown is weer verlengd en onze wereld zal nog even klein blijven. De scholen blijven nog digitaal en onze sociale contacten en vergaderingen gaan voor een belangrijk deel verder via Zoom of Teams. We zoomen wat af. Ben je ook zo zoom-moe? Video-vergaderen vraagt veel meer concentratie omdat je nuances mist van non-verbale communicatie. Je moet het meer van taal hebben en je best doen om de juiste woorden te kiezen. En al die gezichten die jij ziet en die jou aankijken …

Wat kun je doen om je fit en steviger te voelen? Natalie Zuidam schreef een paper over de Natuurpiramide voor de Opleiding tot RegisterWandelcoach®. Samen bewerkten we haar paper tot dit artikel. Doe je voordeel met de Natuurpiramide!

Twintig minuten of meer?

Oké, we weten het. Wandelen is goed voor je. Ook in de literatuur is er veel aandacht voor wandelen. In ‘Te Voet’ van O’Mara lees je dat wandelen in de natuur élk aspect van je sociaal, psychologisch en neuraal functioneren verbetert. Je gehele welbevinden neemt toe! Zorgverzekeraars spelen erop in en adviseren om naar het bos of park te gaan: een wandeling van twintig minuten geeft al meer energie en positiviteit en zorgt dat je bloeddruk omlaag gaat. Als een wandeling van twintig minuten per dag al goed voor je is, wat doet dan een langere wandeling, een dagwandeling of een meerdaagse wandeling met je?

Wat is de Natuurpiramide?

Florence Williams, auteur van ‘The Nature Fix’ introduceert de Natuurpiramide: een aanbevolen recept om een dosis natuur op te doen, die ook helpend is voor je immuunsysteem. Actueel in coronatijd.

De Natuurpiramide bestaat uit vier lagen waarin je steeds meer natuur aan je leven toevoegt. De basis is de dagelijkse natuur dichtbij, zoals kamerplanten op de werkplek, een bos bloemen op tafel, een ommetje maken in de buurt, de vogels op je balkon horen fluiten, het aaien van een huisdier. Deze korte momenten helpen je al om stress te verminderen. Als je om je heen kijkt waar je nu zit: zie je natuur? Hoor je natuur? En: kun je er iets aan doen zodat je natuurbeleving verhoogt en daarmee stressbeleving verlaagt? Extra planten om je heen? Een dagelijkse wandeling?

In de tweede trede zit een wekelijkse wandeling van één of enkele uren in een buitengebied. Kies een mooie plek die niet te ver weg is van je woonplaats en fiets ernaartoe. Je bent er echt even helemaal uit. In het kader van grote druktes in populaire natuurgebieden: doe het niet in het weekend, maar door de week. Áls je alleen in het weekend kan, ga dan heel vroeg. Collega Tineke Franssen doet het in de Broekpolder: ‘van 8.30-11.00 uur wandel ik op zondagochtend. Ik geniet van de stilte, ben na afloop lekker rozig en heb daarna tijd voor een boek of film. Het is een vakantiegevoel.’

Kies je tijd en plaats

Maandelijks een tweedaagse wandeling zit in de derde trede. Ik hoorde van iemand die nu een Lange Afstand Wandelpad (LAW) loopt, in etappes, voor de broodnodige rust en herstel. Je kunt ook maandelijks weer een ander pad kiezen. Kijk op https://www.wandelnet.nl/lange-afstand-wandelpaden.

Ook hier, kies niet voor het Pieterpad, dat loopt iedereen al. Kies voor rustiger gebieden. Check de druktemeter van verschillende provincies: Brabant, Utrecht en de kustgebieden zijn het drukst. Op dit moment, nu de lockdown weer is verlengd, blijven hotels en b&b’s nog steeds open. Overnachten kan goed. Voor ontbijt, lunch en diner moet je inventief zijn: boterhammen, fruit en drinken mee en een maaltijdsalade van de winkel bijvoorbeeld. En kijk of je hier ook door de week kunt wandelen, zodat Natuurmonumenten niet opnieuw gebieden moet afsluiten.

Multiday burst

Tot slot beveelt Williams een jaarlijkse of tweejaarlijkse intense ‘multiday burst’ in de natuur aan: één of twee weken wandel je in de natuur, een ware wilderniservaring. Zelfs dat kan nu in de lockdown. Je kunt in een vakantiehuisje of met een (geleende) camper op stap. Zo’n lange tijd eruit kan helend zijn, zeker als je te maken hebt met verlies, trauma of burn-out. Met de meerdaagse wandeling zit je in de top van de natuurpiramide, het is een soort pelgrimage.

Vooral de langere tijd alleen in de natuur maakt dat we een ontmoeting met onszelf hebben. ‘Normaal gesproken gaan we op reis om aan onze dagelijkse zorgen te ontsnappen, maar een pelgrimage is juist een manier om de confrontatie met jezelf aan te gaan. Om dingen op een rijtje te zetten en van een afstandje te reflecteren op het leven thuis‘ (Therapeutisch toerisme (2019). Psychologie Magazine, 9, p15.).

LibischeZee Natalie Zuidam

Natalie Zuidam: ‘Regelmatig zeg ik tegen mensen ‘In Griekenland ben ik op mijn best’. Iemand zei een keer ‘Dat is wat Griekenland met je doet’. Na mijn onderzoek, het schrijven van de paper en het maken van de natuurcollage, begrijp ik dat dat niet is wat Griekenland met mij doet. Het is wat anders, het is de ontmoeting met mijzelf in de top van de Natuurpiramide. Als ik boven op een berg in Zuid-Kreta (onderdeel van de wandelroute E4) uitkijk over de Libische zee weet ik dat ik de berg in mijn eigen tempo kan en mag beklimmen. Ik hoor alleen maar stilte en voel de warmte van de zon en de wind op mijn gezicht. Een bepaalde rust valt over mij heen, ik mag loslaten en vertrouwen op eigen kracht. Voor mijn gevoel geniet ik uren van het eindeloze uitzicht. De enige gedachte die langskomt is ‘het komt goed’. Al weet ik dan nog niet precies wat dat inhoudt.’

In je hoofd aan de wandel

Combineer eens het buiten wandelen met wandelen in je hoofd. Ken je het boek ‘Wild’ van Cheryl Strayed? Ze loopt in 2012 de Pacific Crest Trail van meer dan 4000 km! Daarmee zit ze in het puntje van de punt van de Natuurpiramide. Als ze hem voltooid heeft, weet ze nog niet precies wat het haar allemaal gebracht heeft. Het enige dat ze weet is dat ze helemaal niets hoeft te weten. Ze gaat op haar manier om met de dingen zoals die zich voordoen. Haar leven is goed zoals het is. Mooi hè.

En las je het populaire boek ‘Het Zoutpad’ al? Natuurminners en boerderijbewoners Raynor Winn en haar man Moth raken door een lening aan het onbetrouwbare ‘vriend’ al hun bezittingen kwijt en worden dakloos. Ze voelen zich compleet hopeloos, zeker als Moth een dodelijke diagnose krijgt. Nu alles verloren lijkt besluiten ze het South West Coast Path te lopen met tentje en nauwelijks geld. Het wordt een ware overlevingstocht met veel ontberingen. Onvoorstelbaar wat ze allemaal meemaken. Nadat ze het laatste steile pad omhoog hebben geklommen over een reeks eindeloze traptreden met weids blauwe uitzichten en op de top zitten, bespreken ze wat de wandeltocht hen gebracht heeft. Raynor zegt: ‘dan hadden we niet geweten wie we zelf daadwerkelijk zijn en hoe veerkrachtig we zijn.’ Ze kiest voor hoop, ook al weet ze niet hoe de toekomst eruit zal zien. In de NRC van 7 januari lees je de vier levenslessen van Raynor Winn.

Gary Ferguson bevestigt in ‘De acht grote lessen van de natuur – hoe wij verbonden zijn met alles wat leeft’ het helende effect van de natuur op de mens. Hij zegt: ‘afgezien van de tijd en rust die je krijgt om simpelweg over dingen na te denken, produceren je hersenen door het wandelen in de wildernis stoffen die een krachtig tegenwicht vormen tegen de toxische corticosteroïden die vrijkomen bij posttraumatische stress’.

Ben je wandelcoach? Wat kun je met de Natuurpiramide?

Een coachwandeling duurt vaak anderhalf uur. Doordat je coachee even weg is uit zijn dagelijkse leven en door je goede begeleiding in de natuur, ervaart je coachee letterlijk meer lucht en ontspanning in het lichaam. In de natuur kijk je met meer afstand naar het probleem en wordt je denken creatiever. Er ontstaat hoop en je coachee ontdekt concrete stappen die echt helpend zijn. Wandelcoaching zit vooral in de tweede trede. Bied je een weekend of een trail aan dan wordt het effect intenser en dan komt je coachee steeds hoger in de Natuurpiramide. Momenteel kan dat niet in verband met corona, maar dit concept kun je verder uitwerken voor als we weer ‘bevrijd’ zijn.

Wat nu in ieder geval wel kan is de Natuurpiramide bespreken met je coachee. Waar bevindt hij of zij zich nu? Welke trede zou goed doen en hoe kan coachee dat realiseren? Het zou zomaar kunnen dat coachee een weekje met de camper naar Ameland gaat. Heerlijk niet?

Boeken en tijdschrift

  • Ferguson, G. (2019). De acht grote lessen van de natuur – Hoe wij verbonden zijn met alles wat leeft.
  • O’Mara, S. (2020). Te Voet – Hoe twee benen de mens verder brengen.
  • Williams, F. (2017). The Nature Fix – Why nature makes us happier, healthier and more creative.
  • Strayed, C. (2012). Wild – Over jezelf verliezen, terugvinden & 1700 kilometer hiken.
  • Winn, R. (2019). Het zoutpad – Over oude wegen naar een nieuw begin.
  • Therapeutisch toerisme (2019). Psychologie Magazine, 9, p 15.

Natuurpiramide Registerwandelcoach Natalie Zuidam

Valt de lockdown zwaar? Wandel met perspectief, met 50% korting!

Valt de lockdown je zwaar en weet je even niet meer wat jouw stip op de horizon is? Wil je je wat positiever voelen en weer perspectief hebben? Natalie Zuidam biedt tijdens de verlenging van de lockdown het wandelcoachtraject ‘Wandelen met perspectief’ aan, met 50% korting! Joehoe, grijp je kans en kijk snel op https://nataliezuidam.nl/wandelen-met-perspectief/

© Het Coach Bureau

Hilde Backus van Het Coach Bureau | wandelcoach.nl

Over Het Coach Bureau

Je las een blogartikel van wandelcoach.nl, de website van Het Coach Bureau van Hilde Backus. Leuk dat je op onze website bent!

Opleidingen voor wandelcoaches
Ben je geïnteresseerd in het vak van wandelcoach? We bieden verschillende opleidingen en trainingen.

Loopbaancoaching & talentontwikkeling
Ben je een professional of manager op HBO/WO-niveau? Heb je het gevoel dat je meer uit je werk en leven zou kunnen halen? Daar helpen we je graag bij.

Nieuwe artikelen direct per e-mail ontvangen?
Meld je dan aan voor ons gratis e-zine!

Meld je aan voor het gratis e-zine van Het Coach Bureau