Ik hoop dat je een heerlijke vakantie hebt gehad en dat je met zin aan het werk bent gegaan. Milou zag vorig jaar na haar vakantie ook uit om te starten met haar nieuwe baan. Maar het viel haar ontzettend tegen. Door deze tegenvallers werd zij onzeker en ging zij twijfelen aan alle gemaakte keuzes. Dat bleek helemaal niet nodig te zijn.

Mijn wandelcoach e-zine-artikel gaat er over dat ondanks dat je je niet happy kunt voelen in je werk, je toch goede keuzes kunt hebben gemaakt. Vaak denken mensen die zich rot voelen in hun werk dat ze op zoek moeten gaan naar iets compleet anders om van het vervelende gevoel af te komen. En regelmatig merk ik dat de stap naar plezier en geluk in werk heel dicht bij ligt. Lees in het artikel hoe Milou haar manier van werken zodanig veranderde dat ze opgelucht verzuchtte: “ik wist niet dat ik zó enthousiast kon zijn”.

In the meantime had ik een geweldige vakantie in New York, Boston en de mooie natuur met bossen en watervallen tussen deze twee steden. Daar las ik ‘De overgave’ van Arthur Japin, een prachtige historische roman die zich afspeelt in de 19e eeuw in Amerika. Awel, ik hoop dat je het ook goed had deze zomer en dat je zin hebt om weer aan de slag te gaan. Ik heb er veel zin in. Het komende seizoen ga ik nieuwe coachproducten introduceren. Ik houd je op de hoogte!

Artikel: Verkeerde stap in de juiste richting

Ik hoor het vaker: Je hebt een baan in een sector of beroepsgroep die volledig aansluit bij jouw interesses en passies. Maar toch ben je niet gelukkig in je werk. Hoe kan het? Misschien is het tijd te onderkennen dat je binnen de juiste beroepsgroep de verkeerde functie hebt gekozen?

Milou (23) worstelt al een tijd in haar werk, voordat ze via een artikel op LinkedIn naar mij toe stapt. Milou is een jonge, zeer intelligente vrouw aan het begin van haar loopbaan. Ze studeerde sociale geografie en planologie, en doorliep de studie met gemak en plezier. In haar vrije tijd geeft ze bijles op een huiswerkbegeleidingsinstituut en ook privé doet ze het op verzoek. Dat vindt ze erg leuk. Tot haar grote genoegen slagen haar pupillen met tienen voor de vakken waarin Milou hen bijstaat!

Voor een afstudeeropdracht verkent ze het werk bij  gemeenten. Dit bevalt haar niet erg maar door haar vrijwilligerswerk ontdekt ze haar nieuwe richting: het onderwijs! Ze volgt de master leraar voor voorbereidend- en hoger onderwijs Aardrijkskunde en is helemaal klaar voor haar eerste baan: docent aardrijkskunde.

Is dit dan toch niets voor mij?

Ik ontmoet Milou (foto) voor de eerste wandeling en haar werk valt ontzettend tegen: ze is de hele tijd bezig om de groep tieners in toom te houden. Haar leerlingen letten vaak niet op, laten zich moeilijk aanspreken en tonen nauwelijks respect. Milou: “ik word gek van het constant terechtwijzen en bezig zijn met andere dingen dan de stof. Ik wil gewoon lesgeven!”. Milou voelt zich er machteloos onder en het maakt haar onzeker. De leerlingen voelen haar onzekerheid aan en worden er alleen maar lastiger van. Ze wordt er doodmoe van. ‘s Ochtends als ze wakker wordt schiet ze direct in de stress. Met een onbehaaglijk gespannen gevoel rijdt ze elke dag weer de file in.

Milou twijfelt over het onderwijs. “Ik vind alles leuk aan lesgeven: de inhoud van het vak en anderen iets leren, maar hier lukt dat helemaal niet. Moet ik nu meer mijn best doen en blijven volhouden?”. Ze vraagt zich af of het onderwijs toch niet haar roeping is en dat ze gewoon niet geschikt is om les te geven. In ieder geval mag ze van zichzelf niet zomaar opgeven. “Wat je begint, moet je gewoon afmaken!, zegt ze. Toch?”.

Of?

Ik spoor Milou aan haar fantasie te gebruiken; als alles mogelijk was, hoe zou een dag er dan uitzien? Dat blijkt voor Milou een lastige opgaaf; zij is een analytische denker, een realist én ze vindt dat veel dingen gewoon moeten. Toch komen een aantal dingen aan het licht. Het liefst geeft ze les aan gemotiveerde mensen, die een actieve leerhouding hebben en die vooruitgang boeken. “Leeftijd en niveau maken niet zoveel uit, als ze willen werken zorg ik ervoor dat ze vooruit gaan, zegt ze”. Verder wil ze meer afwisseling in haar vakken en vrijheid voelen in werktijden, aanpak en curriculum. Ze wil zich écht bezig houden met kennisoverdracht in plaats van politieagent spelen.

We vullen Milou’s ideale werkdag verder in: ‘s morgens wil ze lekker wandelen met de hond, en dan ‘s middags en ‘s avonds lesgeven, bijvoorbeeld bij het huiswerkbegeleidingsinstituut in haar dorp, óf als zelfstandige. Ja, liever aan individuen en kleine groepjes. Als dat zou kunnen…. Milou begint steeds meer te voelen voor de laatste optie; zo kan ze haar eigen dagen plannen, is ze haar eigen baas. Maar ze blijft worstelen: “Ik moet mijn baan misschien nog een kans geven”, oppert ze. Maar tegelijkertijd wordt ze heel blij van het idee leerlingen individueel te begeleiden.

Wat je begint, maak je af!

Milou doet de Talentenscan. Daaruit blijkt dat zij ontzettend goed is in het motiveren en inspireren van tieners met leerproblemen, ze heeft geduld, stemt zich in haar aanpak af op het individu, heeft een grote variëteit aan aanvliegroutes en is creatief in het bedenken van steeds wisselende oefeningen zodat de leerling er plezier in gaat krijgen. Bovendien start ze bij wat de leerling al weet en van daaruit bouwt ze het stap voor stap op. Ze geeft vertrouwen en heeft echt hart voor de ander.

Mensen bewonderen haar omdat ze zo breed ontwikkeld is; ze kan moeiteloos meerdere vakken lesgeven. In haar huidige baan komen al deze talenten helemaal niet tot uiting! Milou is een zorgvuldige, analytische en leergierige denker, en -dat gaat vaak samen – een beetje introvert. Grote groepen aansturen past niet bij haar karakter.

Haar verlangen naar een eigen huiswerkbegeleidingsinstituut wordt steeds groter maar haar baan opgeven vindt ze natuurlijk heel eng. Hoe zal de omgeving wel niet reageren als ze het docentschap opgeeft? Haar ouders- bij wie ze nog inwoont – zullen vast heel teleurgesteld zijn als hun dochter het na een half jaar al opgeeft.

Analyse maken

Omdat Milou analytisch is aangelegd maken we een ‘analytisch’ lijstje. Wat is er vóór en tégen het stoppen met klassikaal lesgeven en het starten van een eigen bedrijf met individuele huiswerkbegeleiding? Als tegenargumenten brengt Milou in dat een eigen bedrijf inkomensonzekerheid meebrengt. Bovendien geeft ze zichzelf dan geen kans om het klassikale lesgeven onder de knie te krijgen, zo redeneert Milou. Ook vindt ze het moeilijk toe te moeten geven dat ze een inschattingsfout heeft gemaakt. Maar de voordelen zijn groot: als zelfstandige zal ze met meer plezier en ontspanning werken, kan ze haar eigen uren bepalen, zich richten op individuele begeleiding en in verschillende vakken lesgeven. Ze bloeit weer helemaal op bij het idee van een eigen huiswerkbegeleidingpraktijk.

We gaan deze wens concretiseren. We berekenen dat Milou zo’n 35 leerlingen per jaar nodig heeft om goed rond te kunnen komen. Milou wil graag in de buurt van haar dorp werken, geen fileleed meer, maar lekker op de fiets naar het werk. Eigenlijk weet ze al dat ze van dit plan gelukkig wordt en op haar ‘inschattingsfout’ ontdekt ze haar pasklare antwoord. “Onderwijs is mijn ziel en zaligheid, maar ik heb me nooit gecommitteerd aan de vorm van klassikaal lesgeven.”

Einde baan, begin bedrijf

Ze besluit haar baan op te zeggen en zal na de zomervakantie niet meer terugkeren. We richten ons ondertussen op het opzetten van haar eigen bedrijf. Ze mailt me dat ze niet wist dat ze ergens zo enthousiast over kon zijn! Milou neemt een sprong in het diepe, maar ze voelt zich er zeker over. Haar keuze klopt en ze heeft handvatten om haar bedrijf vorm te geven.

Inmiddels is Milou aan de slag met haar eigen praktijk, ze heeft een naam, een website, een locatie en …. ze heeft haar eerste klanten! Ze doet wat ze het aller-leukste vindt; lesgeven. Maar op een manier die veel beter bij haar karakter en haar ambities past. Over haar nieuwe doelstellingen zegt Milou: “Ik wil mensen over hun grenzen heen helpen en laten zien dat zij die moeilijke som ook kunnen maken. Mijn stelregel is: aansluiten bij wat al lukt en dan steeds een klein stapje verder. Persoonlijk, probleemoplossend en gepassioneerd zijn woorden die mijn manier van begeleiden omschrijven.”

Kijk naar de website van Milou op Handsonstudiebegeleiding.

De inhoud is goed, maar wat is jouw juiste vorm?

Vaak ben je op de goede weg, doordat je in een sector werkt die jou aanspreekt. Maar als je niet happy bent past de werkvorm wellicht niet bij je. Met deze tips krijg je inzicht welke vorm van werken beter bij je past.

* Een lijst met voor- en nadelen biedt inzicht. Het gaat hierbij niet om de lengte van het ene lijst ten op zichte van het andere lijstje. Het gaat erom dat je het denkproces doormaakt. Daarom is het goed om de lijst uit te schrijven. Zo ontdekte Milou dat haar argument ‘als ik mijn baan opzeg geef ik ook het klassikaal lesgeven op’, niet klopte. Ze kan over een paar jaar altijd weer kiezen voor het leraarschap. Ga dus na in hoeverre jouw voors- en tegens rationeel zijn.

* Voor de analytische mensen onder ons: soms blijf je te veel denken en malen. Je intuïtie en gevoel spelen echter ook een rol in het beslissingsproces. Als je de neiging hebt dit niet zo serieus te nemen kan het goed werken om een stuk te gaan wandelen of een andere fysieke activiteit te ontplooien. Zo kom je beter bij je gevoel.

* Bedenk wie je ideale klant, collega, baas, student of leerling is. Doe het zo precies mogelijk en kijk eens hoe je je voelt als dat waar zou zijn. Dit geeft je informatie en meer helderheid op de vraag of je werk je voldoende voedt of dat juist energie kost. En op welke manier je er meer plezier in zou krijgen. Milou werkt veel liever met leerlingen die respect tonen, opletten, meedoen met de gevraagde activiteit en vooruitgang boeken. Dat heeft ze nu strak voor elkaar en het geeft haar weer een competent gevoel en maakt haar energiek.

* Milou heeft de neiging om te denken wat er allemaal moet. Ben je ook zo’n moeter? Gun je zelf eens een week en bedenk bij alles: wil ik dit? Als het niet zo is: wat of hoe wil je (het) dan? Het bevat waardevolle informatie om serieus te nemen.

* Wil je voor jezelf beginnen, lees het boek Calimero-marketing van Karin Romme, een stimulerend boek voor iedereen die als zelfstandige zijn bedrijf met plezier wil starten.

Ik wens je veel succes!

Hartelijke groet,

Wandelcoach Hilde Backus

Het Coach Bureau

www.coachbureau.nl

—–

Voel je je niet happy in je werk. Vraag je je soms af of je nu wel of geen goede keuzes hebt gemaakt in je studie en loopbaan? Wil je ontdekken op welke wijze je met plezier en energie naar je werk gaat? Voor een fris en nieuw begin na de zomer, start met het versterkende, resultaatgerichte wandelcoach programma ‘Ontdek je talent en wie je bent’, en ga op weg naar een manier van werken die je enthousiast en gelukkig maakt. Kijk op Ontdek je talent en wie je bent

Hilde Backus van Het Coach Bureau | wandelcoach.nl

Over Het Coach Bureau

Je las een blogartikel van wandelcoach.nl, de website van Het Coach Bureau van Hilde Backus. Leuk dat je op onze website bent!

Opleidingen voor wandelcoaches
Ben je geïnteresseerd in het vak van wandelcoach? We bieden verschillende opleidingen en trainingen.

Loopbaancoaching & talentontwikkeling
Ben je een professional of manager op HBO/WO-niveau? Heb je het gevoel dat je meer uit je werk en leven zou kunnen halen? Daar helpen we je graag bij.

Nieuwe artikelen direct per e-mail ontvangen?
Meld je dan aan voor ons gratis e-zine!

Meld je aan voor het gratis e-zine van Het Coach Bureau