Lotje Stremmelaar: De natuur geeft hoop!
Lotje: Ik geloof dat het tijdens de eerste wandeling gebeurde. We wandelden en waren even stil. Toen we door een haag van bomen en struiken liepen, hoorde ik plotseling allemaal vogeltjes fluiten. Het voelde alsof het speciaal voor mij was. Echt magisch om te horen hoe dat gefluit in één keer de stilte van het bos doorbrak. Heel bijzonder.
Via via kwam ik bij Hilde. Een vriendin had ook met haar gewandeld en had een nieuwe baan gevonden waar zij enorm blij mee was. Hilde bleek doelgericht terwijl je toch veel ruimte ervaart. Dat leek me fijn. De vier coachwandelingen heb ik bewust uitgesmeerd over bijna een jaar. Ik wilde er echt alles uithalen. Daarom bereidde ik me altijd goed voor en heb ik voor elk gesprek zorgvuldig mijn vragen ingebracht.
Kruispunt
Lotje Stremmelaar staat op een kruispunt in haar leven. Ze wil meer tijd voor haar dochter, en misschien wel voor zichzelf beginnen. Door rust te ervaren in de natuur komt haar creativiteit nog meer tot haar recht en slaagt ze erin haar leven opnieuw vorm te geven.
Lotje werkt ruim 14 jaar in het speciaal basisonderwijs op Kanaleneiland in Utrecht. Met moeilijk lerende kinderen, soms met gedragsproblemen. Ze werkt met hart voor de kinderen en geniet van haar uitdagende werk. Naast docent is ze ook gedragsspecialist en daarin werk ze samen met Pauline Kraaikamp, creatief therapeut. Ze zien dat ze vooral cognitief bezig zijn met de kinderen en houden een pleidooi voor meer creativiteit op school. De school omarmt hun creatieve programma!
Natuurcollages verbeelden ervaring en inzichten
In een eerdere coaching merkte ik dat ik niet veel heb met verslaglegging in woorden. Ik vind het veel leuker om mijn proces creatief te verbeelden. Van elke coachwandeling met Hilde maakte ik een natuurcollage, met dingen die ik tijdens de wandeling vond. Heel fijn om te doen, omdat ik door concreet iets te pakken – een steentje of een blaadje – een inzicht of ervaring beter kon vasthouden, verinnerlijken.
Gewoon proberen?
De creatieve samenwerking met Pauline smaakt naar meer. Lotjes verlangen groeit om iets buiten school te creëren. Echt iets voor haar zelf. Maar hoe? En wat dan precies?
Familie en vrienden twijfelen: ‘Jij bent toch van een team, je bent helemaal niet commercieel …’ Lotje vindt het moeilijk om te zeggen …. ‘ik ga het gewoon proberen’.
Natuur geeft hoop
Ik wilde meer zekerheid hebben en had behoefte aan iemand bij wie ik richting kreeg.
Tijdens de coaching nodigde Hilde me telkens uit om naar binnen te keren en met de natuur te wandelen. Ik zag de seizoenen aan me voorbij trekken. Ik ervoer de enorme rust in de natuur. De natuur gaat gewoon door, wat ik ook doe. Ik ben maar een klein onderdeel van dat grotere geheel. Ik vind de natuur hoopvol. Wat voor weer het ook is, ondanks kou en regen komt alles weer op. Vogeltjes, bloemen.
Ik ben meer bewust alleen gaan wandelen. Ik kwam dichter bij mezelf, in de natuur: bij wat ik voel, denk en wil. Je kunt veel van jezelf terugvinden in natuur. Je kunt er van alles in zien en mee doen. Als je dat ervaart, word je zelf ook creatiever.
Er zijn voor mijn dochter
De wandelcoaching heeft veel in gang gezet. Ik vond het moeilijk om mijn verlangens uit te spreken en er ook voor te gaan staan. Door er bewust mee bezig te zijn, ging ik echt een pad op. Voor mij was het voornaamste doel eigenlijk niet om een eigen bedrijf op te zetten. Waar het me werkelijk om ging, bleek in een gesprek met mijn leidinggevende: want toen ik om onbetaald verlof vroeg werd ik emotioneel.
Een brok in mijn keel, tranen in mijn ogen. Ik wilde meer thuis zijn voor mijn dochter. Het deed me zoveel, zeker toen ik ‘ja’ hoorde. Ik vond het heel fijn om daarin door Hilde gesteund te zijn. Nu werk ik heerlijk drie dagen per week als docent. En heb ik daarnaast twee dagen om mijn dochter naar school te brengen en op te halen. En tijd om te creëren!
Schilderspel
Pauline en ik zagen de documentaire ‘Alphabet’, een aanklacht tegen het huidige hiërarchische, op competitie gerichte onderwijs. In die documentaire kwam de Frans-Duitse pedagoog Arno Stern voor. Hij heeft een schilderoord in Parijs, Le Closieu. Stern onderzocht beeldtaal van kinderen en volwassenen in schilderingen.
Hij ontdekte dat we over de hele wereld dezelfde voorstellingen schilderen, ongeacht leeftijd, sexe of cultuur. Deze oerbeelden komen wanneer je bevrijd bent van de gewoonte om dat wat je schildert kunst te noemen. Hij zegt dat je bij je ware zelf kunt komen wanneer je tijdens het schilderen of tekenen geen opdracht krijgt en ook niet tussendoor of achteraf een oordeel krijgt. Het gaat puur om de expressie van het schilderen: het schilderspel.
De Creatieve School
We waren om. Hij opende onze ogen voor de noodzaak voor verbeelding en creativiteit. Vanuit die gedachte is ook de naam de Creatieve School ontstaan. Niet om aan te geven dat het een school is waar je iets kunt leren, maar om duidelijk te maken dat wij creativiteit enorm belangrijk vinden, voor iedereen. We geven in de Creatieve School individuele coaching en trainingen. En ook een creatief atelier.
Ik voelde me vrij om voor mezelf te beginnen. Wat een heerlijkheid. Ik ben geïnspireerd! Het atelier loopt vanaf het begin heel erg goed. Deelnemers vinden het soms wel jammer dat ze hun werk niet mee naar huis mogen nemen en er ook geen foto van mogen maken. Het gaat om het proces in het moment. Je kunt het vergelijken met het beoefenen van mindfulness. Je schildert hier en nu, en daarna ga je gewoon naar huis. Omdat je er niets mee doet, voel je je daardoor vrijer. Sommige deelnemers raken in een flow.
Workshop
Op 19 maart 2018 organiseert SPO Utrecht een grote personeelsdag in TivoliVredenburg. De dag staat in het teken van creativiteit. Pauline en ik geven een lezing en workshop over onze visie op creativiteit en onze ateliers. Het zou natuurlijk mooi zijn als elke school zo’n atelier zou hebben!
Lotje Stremmelaar
Wil je ontdekken wat creativiteit voor je persoonlijke ontwikkeling kan betekenen? Kijk op: www.creatieveschool.nl
© Het Coach Bureau
Geef een reactie